POUŽITÍ VÝZTUŽNÝCH TYČÍ VE STAVEBNICTVÍ
Navzdory počáteční skepsi si kompozitní výztuž rychle získala velkou oblibu, a to nejen u velkých, ale i soukromých investorů. V případě různých typů stavebních prací, jako je m.in vyztužení základů nebo stropů, stejně jako vyztužení potěrů, jsou ideální alternativou k dosud používaným ocelovým tyčím. Není divu, že se v současné době jedná o jeden z nejpoužívanějších prefabrikovaných prvků na trhu.
Kompozitní výztuž – výhody
Výztuž ze skelných vláken se ve stavebních konstrukcích používá již více než dvacet let, což je jistě velmi ovlivněno jejími fyzikálními a mechanickými vlastnostmi, které z ní dělají vynikající alternativu ke klasické betonářské oceli. Proto je kompozitní výztuž široce používána v mnoha stavebních projektech. Mezi jejich četné výhody je jistě třeba zmínit následující:
- snadnost řezání,
- odolnost proti korozi,
- vysoká pevnost v tahu,
- elektromagnetická inertnost,,
- nízká tepelná a elektrická vodivost,
- nízká hustota.
Výztuž ze skelných vláken – aplikace
Kompozitní výztuž má mnoho vlastností, které ji odlišují od tradiční betonářské oceli. Mají velký vliv na možnost jejich extrémně širokého a univerzálního použití, tj.:
-
Ve stavebnictví, kde se používají pro:
- dočasné inženýrské konstrukce se schopností řezat a vrtat, což šetří čas při demontážních pracích;
- laboratorní budovy a mnoho dalších zařízení, kde je vyžadována ochrana proti inferenci magnetických vln;
- Železobetonové konstrukční prvky, objekty chemického průmyslu, čistírny odpadních vod, infrastruktura a vodní stavby.
-
V základech, pilotách a sloupech pro vytváření m.in:
- nosné prvky,
- výstavní a výrobní haly,
- nosné a nosné konstrukce,
- balkonové přípojky,
- Uzly nosníků a rámů.
-
V železobetonových objemových prvcích pro konstrukce, např.:
- Sila,
- Workshopy,
- kanalizace,
- bariéry absorbující energii,
- podpěry a základy,
- zařízení na spalování odpadů.
-
V železobetonových deskových prvcích pro provedení m.in:
- tenké fasádní panely,,
- povrchy chodníků,
- železniční přejezdy,
- Silniční štíty.
-
Při stavbě silnic při vytváření například:
- mostní a tunelové konstrukce,
- rampy a silniční nástupiště,
- silniční stavby.
-
V hydrotechnickém inženýrství se provádějí následující m.in:
- malé přístavy,
- Přehrady,
- uopevnění na březích řeky,
- železobetonové kesony.
-
Ve specializovaných inženýrských stavbách, např. pro:
- membránové stěny,
- fzáklady nádrží,
- opěrné zdi,
- podpora tunelového portálu,
- podzemní chodby.